Økologi og sund fornuft

Økologiske varer er populære, men jo også ret dyre - så hvorfor ikke nøjes med at købe dem hvor man rent faktisk kan måle en sundhedsmæssig forskel.

Se herunder hvilke varer du roligt kan købe fra konventionelle landbrug, og hvilke grøntsager og frugter der skal have det lille økologiske 'Ø'. Kilde fpn.dk.

Minus listen, KØB ØKO MÆRKEDE

  • Æbler og pærer, kan indeholder store mængder af sprøjteraster du kan have svært ved at vaske af. Værre er det, at gift resterne også findes inde i frugterne
  • Kartofler, rodfrugter er mere udsatte for optagelse af sprøjtegift
  • Kirsebær, indeholder også store mængder pesticidrester
  • Nektariner og fersken, importeres fra lande hvor der sprøjtes intensivt
  • Appelsiner, skrællen indeholder meget gift. Spis aldrig skrællen og vær opmærksom på, at der altid vil komme resten af skrællen med, uanset hvor grundigt du forsøger at undgå dette
  • Peber, indeholder mange pesticidrester. De grønne pebre de mest sprøjtede, da de dyrkes udenfor, hvor der er flere insekter
  • Spinat og salat, især skal man være opmærksom på spinaten, da man ikke kan fjerne de yderste blade
  • Jordbær, problemet er her igen at jordbær er tæt ved jorden og de bakterier og insekter, derfor sprøjtes de også mere
Plus listen, KØB BILLIGSTE og spar penge
Disse frugter og grøntsager kan du roligt købe i den billigste udgave konventionel eller økologisk, uden at sætte helbredet på spil samtidig med at du sparer penge.

  • Avocado, pesticidrester der ikke kan trænge igennem det tykke skind
  • Bananer, er ligeledes beskyttet af en tyk skræl. Det hjælper også, at de gror højt oppe i træerne
  • Kiwi, mango og ananas, fælles for disse er, at de indeholder meget få rester af giftstoffer
  • Broccoli og kål, super grøntsager på mange fronter, det kolde klima de dyrkes har ikke så mange trusler mod grøntsagerne, derfor sprøjtes mindre
  • Ærter, de beskyttes af den tykke bælg