lørdag den 25. december 2010

Reservehjul eller lappekit

Mange moderne biler har ikke længere et egentlig reservehjul, der er nemlig stor fokus på, at bilerne skal veje mindre. Der er en del kilo sparet ved, at erstatte det tunge traditionelle reservehjul med et lappekit.

Fordelen ved et lappekit er, at man kan nøjes med lappeskum og en lille pumpe der sluttes til bilens 12volt cigarettænder. Væk er således besværlige hjulskift midt på motorvejen, men du slipper dog ikke for et dækskift, eftersom lappeskummet ofte ødelægger dækket.

Det er sjældent muligt, at anvende dækket efter du har brugt bilens medfølgende lappekit, det skyldes at skummet faktisk ødelægger indersiden af dækket. Og ofte kan du faktisk risikere, at du skal skifte dækket i modsatte side også. Som tommelfingerregel skal man skifte dæk i begge sider, da bilen ellers vil bremse skævt pga. forskelligt mønster.

Lappekit vs reservehjul
Fordelen ved et lappekit er, at du løbende sparer penge, eftersom din bil kører en lillebitte smule længere på literen. Ligeledes kan alle bruge lappekittet, da det ikke kræver noget særligt at påfylde det medfølgende skum og pumpe dækket.

Ulemperne ved et lappekit til bilen er, at du kan risikere at hullet er for stort til, at skummet kan lappe det. Og så er der problemet med dækkene, som ofte skal skiftes.

Reservehjulet er ofte en god løsning, hvis du ikke er bleg for at lave et hurtigt hjulskift selv, det betyder blot at du kan nøjes med to hjulskift. I modsætning til, hvad mange tror, så sker det ofte, at en normal punktering faktisk ødelægger dækket, såfremt man ikke meget hurtigt konstatere at det er fladt.
Ulempen ved et traditionelt reservehjul er ligeledes, at det er en anelse mere besværligt at skifte og det kan også være fladt, hvis det har ligget længe.
LÆS: Sådan skifter du selv hjul på bilen

Hvad enten du vælger et traditionelt reservedæk eller et lappekit, så skal du huske at opveje fordele og ulemper mod risikoen for at punktere – det sker heldigvis relativt sjældent for de fleste.