Trailer guide

Danskere elsker deres trailere, det var tidligere en fordom at det især var jyderne, men afhængeren er

udbredt over hele landet.
Du kan spare mange penge ved, at have din egen trailer, både i sparede lejeudgifter og transport. Men muligheden for selv at fragte fx større byggematerialer og brænde, giver dig også mulighed for at spare penge i budgettet.
Sparet-er-tjent.dk giver dig her et omfattende overblik de ting du skal overveje, når du køber en trailer. Det er vigtigt at du køber en trailer på baggrund af viden, og ikke hvad din onkel eller nabo fortæller dig. Der er en del myter omkring trailere, som vi her vil forklare og få sat på plads.
God fornøjelse med din nye trailer.

Hvor lang trailer

Når du skal købe en trailer, så hører man ofte at det kan være et problem at lære at bakke med traileren. Og det er også rigtigt at det kræver lidt øvelse, men problemet er faktisk mest udpræget med de mindste trailere på markedet.
En lang trailer vil næsten altid være meget nemmere styre, end en kort, både på grund af vægtstang princippet men også fordi den er nemmere at finde i bilens spejle.
En lang trailer er nemmere at transportere lange brædder med, en lille trailer kan være fin hvis man ikke har så meget plads til opbevaring.

Bemærk, at blot fordi du har en micro-bil som fx VW Up, 107 eller Aygo, så kan du godt få en trailer. Det er kun trailerens vægt der ikke må blive for tung.
Dog er det værd at bemærke at bilproducenterne faktisk ikke anbefaler at montere trækkrog på de mindste biler. De siger alle sammen, at bilerne ikke er konstrueret til den ekstra belastning. I sidste ende er det lovligt at installere et anhængertræk på bilerne, så beslutningen er alene din egen.

Skal du kun bruge traileren som en ekstra til ekstra baggage på ferien, så kan du ofte nøjes med en mindre trailer.
En lille trailer er typisk omkring 1,4 meter lang på ladet og en normal trailer er omkring 2 meter lang, en trailer på 2,5+ meter er en lang trailer.

Billig trailer

Vi giver dig her en oversigt over de mest almindelige trailermærker på det danske marked, hvilken du foretrækker afhænger helt af din pengepung.
Erfaring med Thule og Brenderup er de danske kvalitets trailere, her får du en høj værdi og høj gensalgsværdi. Mange hævder at du betaler for navnet, det er muligvis også rigtigt, men Brenderup har dog gjort sig fortjent til navnet.
Du skal huske, at det ofte godt kan betale sig at betale lidt ekstra, især hvis traileren holder i længere tid eller hvis du skal sælge den igen. Sparet-er-tjent anbefaler, at du køber en Brenderup trailer, da den overordnet scorer højst på kvalitet og value-for-money.

Erfaring med Euro-Trailers er faktisk samme producent som den kendte CampLet – som er kendt for deres teltvogne. EuroTrailer er gode og velbyggede trailere i god kvalitet. Det er ikke de kraftigste modeller på markedet, og der findes ikke trailer i sortimentet til håndværkere, men som hobbytrailer er den et godt valg.

Erfaring med Selandia trailer, er faktisk lidt misvisende da mærket blot er en paraply for en række europæiske producenter, herunder polske trailerfabrikker. Selandia er navnet på importøren, og de gør ikke meget andet end at finde de bedste tilbud på det europæiske marked. Det er svært at sige om en Selandia trailer er en god eller dårlig trailer, da de stammer fra mange forskellige producenter og kommer i forskellige prisklasser.

Med detta enhälliga beslut är denna behandling nu ett behandlingsalternativ för kvinnor runt om i världen som har väntat för länge med att söka efter detta alternativ och många , många fler som aldrig kommer att få en för att den inte täcks av Obamacare. ” potensmedel247.com/varor/kamagra-sverige-snabb-leverans.html Therapeutics har varit verksamt i över 15 år.

Erfaring med Neptun trailer er baseret på et mærke der er stort i Europa, men ikke så kendt i Danmark. Trailerne bliver produceret på fabrikker i Polen, og det er derfor de sælges billigt i Danmark. Trailerne er fornuftige i kvalitet, og der er et meget stort sortiment. Om Neptun traileren er noget for dig, kommer først og fremmest an på, hvorvidt du vil have et østeuropæisk produkt. Prisforskellen mellem de danske og østeuropæiske trailere er faktisk ikke ret stor, Sparet-er-tjent anbefaler derfor at købe en dansk produceret trailer – flere danske arbejdspladser og vækst.

Erfaring med Raptor trailer er lidt begrænset på nuværende tidspunkt, da mærket kun forhandles af Stark byggekæden i Danmark. Men selvom traileren er dansk produceret, så er der tale basis trailere, hvor man først og fremmest har fokuseret på prisen. De fleste håndværkere vil foretrække en mere solid anhænger, men til hobbybrug er den god nok til de fleste.

Harald-Nyborg trailere erfaring er egentlig ok, deres Stema anhængere er et rimeligt produkt, men faktisk ikke så billigt som mange tror. Harald-Nyborg bruger Stema trailerne som spotvarer, som kommer på ekstraordinært tilbud et par gange om året. Normalprisen på en Stema trailer gør, at det bedre kan betale sig at kigge efter en Variant eller Brenderup trailer. Stema trailerne fås i mange varianter, og du kan vælge mellem 500 eller 750 kilos version, den største ulempe ved denne discount trailer er formodentlig gensalgsværdien som er lav.

Erfaring med Variant trailer er en god dansk producent, med en mangeårig tilstedeværelse på markedet. Variant og Brenderup har mange sammenlignelige modeller, og det er ofte en smagssag om man foretrækker den ene eller anden. Dan Trailer findes ikke længere på det danske marked, men i praksis er Variant traileren identisk.

Trailer kørekort

Trailer teoriprøve er ofte ikke nødvendigt, men der er forskellige regler for kørekort der er udstedt før 2009.
Reglerne er blevet simplere efter 2009, men omvendt må ældre kørekort ofte køre med en tungere last. Mister du dit kørekort og generhverver det, så skal du være opmærksom på, at det kan få indflydelse på hvilke trailere du må køre med.
Der er en køreskole i Frederikshavn der har skrevet en god teoribog til trailere:

DOWNLOAD: Trailer teoribog gratis PDF (åbner i nyt vindue)

750 eller 500 kg trailer

Langt de fleste trailere på det danske marked er godkendt til en maksimal totalvægt på 500 kg, det skyldes primært at der er vægtafgifter på traileren, når den bliver større end 500kg.
De fleste trailere er faktisk bygget til en samlet totalvægt på 750 kg, så det er blot klistermærket på siden der afgør hvor meget du må kører med. Du skal dog også være opmærksom på, at de allerbilligste trailere faktisk kun er bygget lige akkurat til grænserne
Mange ejere af trailere fortryder faktisk at de valgte at registrer deres trailer med 500 kg begrænsning, da det ofte betyder at man nærmest intet kan fragte. Fx vil du ikke kunne købe mere end 30-35 pakker træbriketter, da de sammen med trailerens egenvægt overskrider de 500 kg.
Det kan i øvrigt være meget dyrt at lade sig friste til, at fragte en tungere last end trailerens godkendte totalvægt. Politiet udskriver store bøder, klip i kørekortet og i værste fald inddragelse. Hertil kommer en bøde til SKAT for manglende vægtafgift – alt i alt en rigtig dårlig idé.
Vil du opveje eller nedveje din trailer er det faktisk ikke så svært, det kræver blot at traileren bliver synet igen.
Det koster det samme i vægtafgift at købe en 750 kg og 1000 kg trailer, da grænsen er ved 1001 kg. En trailer der er godkendt 1000 kg er en meget stærkere trailere end en billig 500 kg trailer, derfor er en sådan trailer ofte en god investering.

Trailersyn

Helt overordnet så gælder denne regel, trailere skal ikke synes periodisk ligesom biler. De skal dog synes ved ejerskifte udenfor den nærmeste familie, typisk ægtefælle.
En misforståelse omkring trailere med bremser er, at mange tror de skal synes anderledes end almindelige trailere. Dette er en myte – trailere med bremser skal ikke synes periodisk i Danmark.

Trailer med eller uden bremser

Trailer med bremse er en overset kategori,
Til mindre biler i Golf, Polo og Yaris klassen er trailere med bremse en genial ting, da bremserne på trailerne gør at man kan fragte tungere læs med traileren.
Fx kan en Toyota Yaris kun trække en 550 kg trailer uden bremser, men med bremser på traileren må den trække 1050 kg.

Galvaniseret trailer eller varmgalvaniseret trailer

En varmgalvaniseret trailer er uden tvivl den mest holdbare, man regner med en levetid på 20+ år, før den for alvor begynder at ruste. Varmgalvanisering er dog en dyrere proces og det stiller krav til stålet, det betyder at en varmgalvaniseret trailer er dyrere. En galvaniseret trailer er standard, og det skal ikke forveksles med varmgalvanisering, da galvanisering dækker over en såkaldt elektrogalvanisering, hvor der stålet pålægges et nyt lag galvanisering. Håndværkere vælger ofte en varmgalvanisering til deres trailere, men den almindelige hobbybruger kan sagtens nøjes med en simpel galvanisering. En ekstra bonus er, at den elektrogalvaniseret trailer er nemmere at transportere, da den er meget lettere, da stålet er tyndere. Et andet alternativ er aluminiums hvor kassen på traileren er lavet af alu, det giver en række fordele, hvor den primære er lavere vægt. En professionel håndværker trailer er dog sjældent i alu, da en aluminiums trailer ikke er helt så stærk som en almindelig ståltrailer.

DOWNLOAD: Trailerhåndbog – alt om traileren (åbner nyt vindue)

Høje sidder og løvgitter

Du kan få et meget stort udvalg af ekstra udstyr til din nye trailer, og det kan være en ganske fornuftig investering, da du kan øge brugsværdien meget.
Høje sidder er meget praktiske, hvis du fx skal fragte meget brænde og flis. Skal du derimod fragte byggematerialer, så er det sjældent nødvendigt, simpelthen fordi det hurtigt bliver for tung selv med almindelige sidder.
Løvgitret er praktisk til hækaffald og andet der fylder meget, men ikke er så tungt.
Du skal overveje om du virkelig har brug for ekstraudstyret, da det er irriterende at have store stålsidder til at fylde i garagen eller carporten, så hellere brugere pengene på en bedre og større trailer.

Kaskoforsikring på trailer

Lad det være sagt med det samme, du behøver ikke en kaskoforsikring på din trailer, det er ikke lovpligtigt, men det er dog en rigtig god idé.
Laver du en ulykke med din trailer, så er det bilens ansvarsforsikring der dækker dette.
Bliver din trailer beskadiget eller stjålet, så er det trailerens kaskoforsikring der dækker.
Hvad koster en trailer kaskoforsikring? Den er typisk i mellem 350-500 kr om året, og med en selvrisiko på 500 kr.
På en helt ny trailer kan det ofte betale sig med en kasko dækning, hvor det er mange penge at miste fx ved tyveri. På en gammel trailer på 3+ år skal man overveje kraftigt, om det kan betale sig.

Ny eller brugt trailer?

Danskere er elsker deres trailere og det afspejles også i brugtpriserne, kvalitets trailerne fra Brenderup har et meget lille værditab, og det kan oftest betale sig at kigge sig godt for.
De billige basis trailere, skal du ikke købe brugt, da de ikke er konstrueret på samme måde de dyrere varianter. Det er ikke trailere, som må koste ret meget som brugt, da deres konstruktion ikke har samme styrke.
En Brenderup trailer der har en totalvægt på 1000 kg eller 750 kg, vil ofte være en god trailer at købe brugt, da den er nærmest uopslidelig og holder værdien.

Skal du købe en brugt trailer, så køb altid kun fra ejere der har passet på deres trailer. Er traileren meget beskidt, så er det typisk et dårligt tegn, da det siger meget om vedligeholdelsen.
Husk, at når du køber en brugt trailer skal den muligvis synes igen, da ældre trailere skal igennem et lovpligtigt ejerskifte syn.